لطفا با ارسال پیشنهادات و انتقادات خود، ما را در بهبود و ارتقاء ابرسلامت یاری نمائید.

به بهترین پیشنهادات یک عدد ربع سکه جایزه داده خواهد شد.

از سندرم بینایی کامپیوتری چه می دانید؟

از سندرم بینایی کامپیوتری چه می دانید؟

امروزه بسیاری از ما در مشاغلی، مشغول به کار هستیم که نیاز است روزانه ساعات زیادی را به صفحۀ کامپیوتر خیره شویم. مشکلات چشمی که در اثر استفادۀ طولانی مدت ایجاد می شوند، به عنوان سندرم بینایی کامپیوتری شناخته می شوند. این علائم یک مشکل خاص نیست، بلکه شامل طیف گسترده ای از دردها و فشارهای وارده بر چشم است. تحقیقات نشان داده اند که بین50 تا 90 درصد افرادی که با کامپیوتر کار می کنند، حداقل به برخی از این علائم دچار می شوند.

البته فقط بزرگسالان نیستند که به این علائم دچار می شوند، کودکانی که مدت زمان طولانی به کامپیوتر خیره می شوند نیز ممکن است به این مشکلات دچار شوند؛ به خصوص اگر نور و حالت نشستن آن ها در حد ایده آل و طبیعی نباشد.

رایانه چگونه روی بینایی تان تاثیر می گذارد؟

سندرم بینایی کامپیوتری مانند سندرم تونل کارپال و دیگر آسیب های ناشی از حرکات تکرارشونده احتمالاً از مشکلاتی هستند که بیشتر در محل کار برای تان ایجاد می شوند. این حالت ها زمانی ایجاد می شوند که چشمان تان یک مسیر را چندین بار دنبال می کند. همچنین این مشکل هنگامی که شما مدت زمان بیشتری این حرکات را تکرار می کنید، بدتر می شود.

هنگامی که با رایانه کار می کنید، در تمام مدت، چشمان تان مجبور به تمرکز و تغییر وضعیت هستند. وقتی شما در حال خواندن هستید، چشمان تان به جلو و عقب حرکت می کند. ممکن است مجبور باشید که به برگه نگاه کنید و سپس برای تایپ کردن به صفحۀ رایانه خیره شوید. چشمان شما به تغییر تصاویر روی صفحه  واکنش نشان می دهد تا مغزتان بتواند آنچه را که می بینید، پردازش کند. همۀ این مشاغل باعث ایجاد مشکلاتی در عضلات چشم شما می شوند. این حالت وقتی بدتر می شود که کنتراست، لرزش و تشعشات صفحۀ نمایش رایانه ها به این مشکلات اضافه می شود.

همچنین اگر اختلالات چشمی داشته باشید، نیاز به عینک دارید اما یا از آن ها استفاده نمی کنید یا از عینک درستی برای رایانه استفاده نمی کنید. در این شرایط، احتمال اینکه مشکلات تان بدتر شود، بیشتر می شود.

هنگامی که سن تان بیشتر می شود و انعطاف پذیری عدسی چشم تان کمتر می شود، کار با کامپیوتر برای شما سخت تر می شود. حدود 40 سالگی، توانایی تمرکز روی اجسام دور و نزدیک شروع به کاهش می کند که برای این مشکلات باید به چشم پزشک تان مراجعه کنید.

علائم را بدانید

شواهدی وجود ندارد که نشان دهد که استفاده از رایانه باعث آسیب طولانی مدت به چشم شود، اما استفاده منظم ممکن است منجر به فشار به چشم و ناراحتی آن ها شود.

شما ممکن است متوجه این علائم شده باشید:

  • تاری دید
  • دوبینی
  • خشکی و قرمزی چشم
  • حساسیت چشم
  • سردرد
  • درد پشت یا گردن

اگر این علائم را دارید برای پیشگیری از آسیب های بیشتر، حتماً کاری انجام دهید.

از درمان های این سندرم بیشتر بدانید

تغییرات کوچک در محل کارتان می تواند علائم تان را بهبود بخشد و از ایجاد مشکلات جدید پیشگیری کند.

  1. تغییر نور: برای کاهش اثر نور صفحه رایانه بر روی چشمان تان، روشنایی اطراف تان را تغییر دهید. اگر نور پنجرۀ نزدیک تان، باعث ایجاد خیرگی می شود، مانیتور خود را حرکت دهید و به سایه بروید. از رئیس تان بخواهید که یک کلید تاریک کننده را برای لامپ های بالای سرتان نصب کنند تا اگر بیش از اندازه روشن هستند، بتوانید نور آن ها را تنظیم کنید یا یک چراغ مطالعه با سایه بان متحرک استفاده کنید که نور را به طور یکنواخت روی میزتان پخش کند. همچنین می توانید بر روی صفحۀ مانیتورتان یک فیلتر برای جلوگیری از انعکاس نور بیش از حد نصب کنید.
  2. تنظیم مجدد میز کارتان: بهترین موقعیت برای مانیتور این است که کمی پایین تر از سطح چشم قرار گیرد، حدود 20 تا 28 اینچ، دور از چهره شما باشد. هنگامی که پشت رایانه می نشینید، نباید برای دیدن و خواندن چیزی که روی صفحۀ رایانه است، گردن تان را جلو بیاورید یا چشم تان را به مانیتور نزدیک کنید. یک استند نزدیک صفحۀ نمایش تان قرار دهید و هر برگه ای که می خواهید تایپ کنید، روی آن قرار دهید. با این کار لازم نیست که برای تایپ کردن به صفحۀ نمایش نگاه کنید و مجدداً به پایین و به صفحه کاغذتان نگاه کنید.
  3. به چشم تان استراحت دهید. قانون 20، 20، 20 را دنبال کنید. هر20 دقیقه چشم تان را از صفحه مانیتور بردارید یا به چیزی که 20 فوت از شما فاصله دارد،20 ثانیه نگاه کنید. برای اینکه چشم تان را مرطوب نگه دارید سعی کنید بیشتر پلک بزنید و یا از قطره های اشک مصنوعی که در داروخانه ها موجود است، استفاده کنید.
  4. تنظیمات کارخانه ای رایانه تان را تغییر دهید. لازم نیست حتماً با تنظیماتی که از پیش تعیین شده کار کنید. اگر احساس می کنید راحت نیستید این تنظیمات را تغییر دهید. روشنایی صفحه مانیتور، کنتراست، یا اندازه قلم را تغییر دهید تا مناسب شرایط شما شود و احساس راحتی داشته باشید.

برای معاینه به طور منظم، چشم پزشک تان را ملاقات کنید و مشکلات تان را با او در میان بگذارید. ممکن است به عینک یا لنزهای تماسی نیاز داشته باشید یا هنگام استفاده از رایانه، عینک بزنید یا از یک لنز دوطرفه یا یک طرفه استفاده کنید.

منبع

http://www.webmd.com/eye-health/computer-vision-syndrome#1-2