لطفا با ارسال پیشنهادات و انتقادات خود، ما را در بهبود و ارتقاء ابرسلامت یاری نمائید.

به بهترین پیشنهادات یک عدد ربع سکه جایزه داده خواهد شد.

تغذیه و پوکی استخوان ها (1)

تغذیه و پوکی استخوان ها (1)

مصرف میزان کافی از منابع کلسیم و ویتامین D برای رهایی از پوکی استخوان ضروری است. برای برخورداری از استخوان های قوی لازم است مصرف موادغذایی زیر را در رژیم غذایی روزانه خود کاهش دهید.

1. نمک برای استخوان ها مضر است.

نمک از استحکام استخوان ها جلوگیری می کند. تحقیقات نشان می دهد که مصرف زیاد نمک در خانم های یائسه بیشتر از خانم های هم سنشان که هنوز یائسگی را تجربه نکرده اند، باعث تحلیل استخوان ها می شود.

از آنجا که مصرف نمک در ایران 3 برابر میانگین مصرف دنیا برآورد شده است، نیاز به مصرف کلسیم در کشور ما بیشتر احساس می شود.

مطالعات نشان می دهد که مصرف زیاد نمک به علت وجود سدیم، به مرور زمان باعث دفع کلسیم و تحلیل استخوان ها می شود. حداکثر میزان توصیه شدۀ سدیم، 2300 میلی گرم بوده که معادل یک قاشق چایخوری است. این در حالی است که مصرف سدیم در ایران 6000 میلی گرم برآورد شده است. اهمیت این موضوع زمانی مشخص می شود که بدانیم مصرف هر 2300 میلی گرم سدیم باعث دفع 40 میلی گرم کلسیم از طریق ادرار می شود. دریافت میزان کافی کلسیم و ویتامین D، استخوان ها را از آسیب به وسیله نمک محافظت می کند.        

افراد بالغ تا سن 50 سالگی روزانه به 1000 میلی گرم کلسیم نیاز دارند که معادل سه لیوان شیر است. بالغین مسن تر به روزانه 1200 میلی گرم کلسیم نیاز دارند که نصف لیوان بیشتر از افراد جوان تر از 50 سال است.

نیاز به ویتامین D:

افراد بالغ جوانتر از 50 سال به روزانه 200 واحد ویتامین D نیاز دارند.

بالغین 51 تا 70 ساله به روزانه 400 واحد ویتامین D نیاز دارند.

سالمندان مسن تر از 70 سال به روزانه 600 واحد ویتامین D نیاز دارند.

نور آفتاب، شیرهای غنی شده با ویتامین D، زردۀ تخم مرغ، ماهی های آب شور و جگر منابع خوب ویتامین D هستند. آسیب استخوان در صورتی که در اثر نمک باشد، سخت تر از سایر آسیب های استخوانی قابل درمان خواهد بود. در همۀ غذاهای فرآوری شده مانند نان های کامل، غلات صبحانه و غذاهای آماده مقدار زیادی نمک وجود دارد.

حذف نمکدان از سفره و پخت غذا بدون نمک اضافه کمک کننده خواهد بود، ولی کنارگذاشتن غذاهای فرآوری شده اثر زیادی در جلوگیری از تحلیل استخوان ها دارد. سدیم موجود در غذاهای آماده  درصد سدیم مصرفی را تشکیل می دهد. برای پی بردن به میزان نمک موجود در غذا به برچسب های غذایی توجه کنید. اگر بیرون از منزل غذا می خورید، مرغ و ماهی کبابی، سبزیجات بخارپز، سیب زمینی کبابی و سالاد، گزینه های مناسبی هستند، چرا که میزان سدیم موجود در آن ها کمتر از 800 میلی گرم است. همچنین می توانید با مصرف مواد غذایی سرشار از پتاسیم مانند موز، گوجه رنگی و آب پرتقال میزان سدیم بدنتان را کاهش دهید. میزان کافی پتاسیم از کاهش بیش از اندازه کلسیم در بدن جلوگیری می کند.

منبع

http://www.webmd.com/osteoporosis/features/diet-dangers#1                          

http://www.parsine.com/fa/news/20506/%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81