لطفا با ارسال پیشنهادات و انتقادات خود، ما را در بهبود و ارتقاء ابرسلامت یاری نمائید.

به بهترین پیشنهادات یک عدد ربع سکه جایزه داده خواهد شد.

خودآگاهی (بخش اول)

خودآگاهی (بخش اول)

آیا با خودآگاهی آشنایی دارید؟ آیا می دانید خودِ شما چقدر خودآگاهی دارید؟

خودآگاهی به عنوان آگاهی فرد از ویژگی ها، صفات شخصی، میزان توانایی ها، اهداف و اولویت های زندگی و آگاهی از اثر متقابل رفتار تعریف شده است. خودآگاهی یعنی ارزیابی از توانایی ها و واقعیت های خودمان.

خودآگاهی یعنی دانشی که در مورد خودمان داریم. این دانش شامل مواردی از این قبیل است: نقاط قوت و ضعف ما، حساسیت ها و انگیزه های ما، ارزش ها و باورهای ما، عادت های فردی ما، ویژگی های ذاتی و خصوصیات غیرطبیعی ما که می توان این آگاهی ها را از منابع زیادی به دست آورد. گاهی یک بینش و آگاهی درونی بر اثر یک اتفاق ناگهانی برای فرد ایجاد می شود. به عنوان مثال ممکن است دوست شما با شما درددل کند و سپس به شما بگوید که"تو هم صحبت و مورد اطمینان من هستی" و شما متوجه شوید که فرد قابل اطمینانی هستید. ممکن است به واسطۀ یک ارزیابی شغلی به شما گفته شود که جدیت کاری بالایی دارید و این آگاهی را به دست آورید. خودآگاهی می تواند هم از تجرییات و هم موفقیت ها و شکست های غیرمنتظره در زندگی حاصل شود. خودآگاهی هم چنین می تواند از بازخوردی که دیگران به شما می دهند و هم چنین از برخی تست های روان شناسی حاصل شود.

خودآگاهی یکی از مهم ترین بخش هایی است که در ایجاد دیگر عادت های سالم نقش اساسی دارد. خودآگاهی توانایی است که به شما کمک می کند تا با نگاه و مشاهدۀ خود، خودتان را ارزیابی کرده و به صورت نگاه فراتر از خود، ویژگی های تان را شناسایی کرده و در صورت نیاز بتوانید تغییراتی را که تمایل دارید، ایجاد کنید.

البته در خودآگاهی هم ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد، به عنوان مثال کسانی که بیش از حد بر خودشان متمرکز هستند، ممکن است در خودآگاهی نیز افراط کرده و به چیزی جز خودشان اهمیت ندهند. این موضوع معمولاً در دورۀ نوجوانی بیشتر اتفاق می افتد و نوجوانان معمولاً بیش از حد روی خودشان تمرکز می کنند، اما گاهی برخی افراد در این مرحله گیر می کنند. این کار باعث می شود که فرد ویژگی های خود را اغراق شده ببیند و در تخمین و ارزیابی ویژگی های خود دچار اشکال شود. تمرکز و توجه بیش از حد به خود باعث کم شدن جذابیت فردی و کاهش عملکرد اثربخش فرد در محیط می شود. برخی روان شناسان این وضعیت را نوعی از خودشیفتگی می دانند.

شاید سال ها طول بکشد تا شما بفهمید واقعاً کی هستید، به کجا تعلق دارید (شامل خانواده، نژاد و کشور)، در چه چیزهایی با دیگران اشتراک دارید. برخی افراد در این زمینه خوش شانس هستند؛ زیرا در زندگی فرصت هایی پیدا می کنند که مهارت های خود را به کار گرفته و خود را بهتر بشناسند. در واقع تجربیات جدید در زندگی معمولاً باعث می شود که بیشتر در مورد توانایی ها و ویژگی های خودشان آگاهی به دست آورند. آن ها از توانایی های ویژه ای که دارند بهتر مطلع می شوند و می توانند مدیریت کنند که در موقعیت های عادی و ویژه چگونه باید رفتار کنند؛ زیرا به بخشی از خودآگاهی که شامل دانستن توانایی هاست، آگاه شده اند.

حال به این سؤال ها توجه کنید:

  • آیا شما در موقعیت های بحرانی خوب عمل می کنید یا خشمگین و عصبی می شوید؟
  • آیا شما از نظر شنوایی یا صحبت کردن به حد کافی توانمند هستید؟
  • آیا شما هوش هیجانی بالایی دارید؟
  • چرا برخی از مردم شما را دوست ندارند و برخی دوستتان دارند؟
  • آیا شما در مذاکره و فروش توانمند هستید؟
  • آیا شما می دانید که چه چیزهایی شما را عصبی می کند و چه چیزهایی برای شما ارزشمند است؟
  • آیا شما از احساسات خودتان آگاهی دارید و می دانید چه چیزهایی احساسات شما را تحریک می کند؟

سوال هایی شبیه این ها در واقع توانمندی ها و ویژگی های شما را بررسی می کند. پاسخ به هر کدام از این ها می تواند نشان دهندۀ بخشی از خودآگاهی شما باشد.

در واقع برای خودآگاهی سه قدم مهم وجود دارد:

  1. قدم اول: خودارزیابی
  2. قدم دوم: اکتشاف
  3. و قدم سوم آزمایش و تجربه کردن (آزمودن کارها و تجربیات جدید)

به همین دلیل برای اینکه به خودآگاهی برسید، نیاز است که خودتان را ارزیابی کنید و استعدادها و توانایی های خودتان را کشف کنید. می توانید لیستی از ویژگی هایی که در خودتان می شناسید، نقاط قوت و ضعف و حتی باورها و ارزش های شخصی خودتان بنویسید. هر کسی توانایی ها و ویژگی های خاص خودش را دارد. شناخت این ویژگی ها به شما کمک می کند که موفق تر در زندگی گام بردارید؛ زیرا می دانید که در هر موقعیتی چه توانایی دارید و چکار می توانید انجام دهید.

در گام بعدی می توانید از دیگران راجع به خودتان بپرسید و بازخورد بگیرید. اعضای خانواده، دوست صمیمی، همکار و کسانی که به شما نزدیک و آشنا هستند، می توانند بازخوردهای خوبی در مورد شما و ویژگی هایتان بدهند. برای مثال می توانید از آن ها بپرسید که "از نظر تو مهم ترین ویژگی من چیست؟"

با شناخت بیشتر در مورد خودتان بهتر می توانید در مورد آینده تان و کارهایی که می خواهید انجام دهید تصمیم گیری کنید؛ برخی افراد در موقعیت تجارت خوب مهارت دارند، برخی روحیه و توانایی علمی دارند، برخی رهبر مذهبی هستند، برخی مدیر و برخی نویسنده و این مهم است که بتوانیم با توجه به شناختی که از خود داریم، شغل و مسیر مناسبی را انتخاب کنیم. گاهی شروع تجربیات جدید و آزمودن روش های جدید باعث می شود که خودآگاهی شما افزایش یابد.

کسانی که خودآگاهی بالایی دارند، انعطاف پذیرتر هستند، واقع گرایی بالایی دارند، دیگران راحت تر می توانند با آن ها ارتباط برقرار کنند؛ زیرا برای دیگران رفتارشان قابل پیش بینی و مدیریت است.

برای بسیاری از روان شناسان خودآگاهی مراجعان، هدف بزرگ درمانی است. برای اینکه بتوانند ناشناخته های وجود خود را شناسایی کرده و بتوانند عملکرد بهتری بر اساس این آگاهی ها داشته باشند. بنابر اعلام سازمان بهداشت جهانی خودآگاهی یکی از مهارت های اصلی در سری مهارت های زندگی است که یادگیری آن برای هر فرد اهمیت دارد.

برگرفته از

https://www.psychologytoday.com/blog/sideways-view/201511/self-awareness

https://psychcentral.com/blog/archives/2017/02/13/10-steps-to-becoming-more-self-aware/