لطفا با ارسال پیشنهادات و انتقادات خود، ما را در بهبود و ارتقاء ابرسلامت یاری نمائید.

به بهترین پیشنهادات یک عدد ربع سکه جایزه داده خواهد شد.

چگونه می توان به مقاومت کودکان برای غذاخوردن پایان داد؟

چگونه می توان به مقاومت کودکان برای غذاخوردن پایان داد؟

 

آیا دیروز کودکتان بشقاب حاوی سبزیجات را پس زده و امروز از خوردن صبحانه امتناع می کند؟ کمی بهانه گیری در مواقع غذاخوردن در گروه سنی خردسالان طبیعی است؛ چرا که آن ها هر روز مزه های جدیدی را می چشند و ممکن است در دفعات اول نسبت به برخی از مزه ها مقاومت کنند. تحقیقات نشان می دهد که حدود 20 درصد والدین، بهانه گیری کودکان 2 تا 5 ساله شان را موقع غذاخوردن گزارش کردند، ولی والدین در این مواقع چه کاری از دستشان بر می آید؟! اولین قدم فهمیدن علت امتناع کودک از غذاخوردن است:

  1. مزه غذا واقعاً بد است. بچه ها عموماً از طعم های شیرین خوششان می آید و از آنجا که سرعت رشد آن ها بالاست، به غذاهایی با میزان کافی انرژی نیاز دارند. از هر 4 نفر،1 فرد ژن هایی دارد که او را نسبت به مزه تلخ حساس تر می کند. شاید این موضوع، عدم علاقه بعضی از بچه ها به کلم بروکسل و گل کلم را توجیه می کند.

چگونه می توان این شرایط را مدیریت کرد؟ اگر کودکتان بروکلی دوست ندارد، آن را از لیست خرید خود حذف نکنید. شما می توانید از این سبزی، در سوپ ها، سالادها یا به صورت پوره استفاده کنید. پژوهش­ها نشان می دهد قبل از اینکه کودکی غذای جدیدی را بخورد، لازم است 5 تا10 بار آن غذا تنها در بشقاب او گذاشته شود (و دست نخورده باز گردانده شود). همچنین می توانید غذاهای جدید را با غذاهای موردعلاقه کودکتان مخلوط کنید. به عنوان مثال اگر کودک شما به سالاد علاقه دارد، کمی بروکلی به سالاد او اضافه کنید. نتایج یک مطالعه نشان داد وقتی سبزیجات خام با غذای مورد علاقه کودکان مخلوط می شود، احتمال استقبال آن ها از این طعم جدید 3 برابر می شود.

  1. کودکتان گرسنه نیست. تقریباً بعد از 2 سالگی سرعت رشد کودکان کاهش می یابد و به همین دلیل اشتهای کودکان در این سنین کاهش می یابد. اگر اشتهای فرزندتان کم است، در حالی که قد و وزن او مناسب بوده و منحنی رشد او طبیعی است، جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد. همچنین اگر کودک میزان زیادی میان وعده و نوشیدنی خورده است، ممکن است اشتهای او برای مصرف غذای اصلی کم باشد.

چگونه می توان این شرایط را مدیریت کرد؟ برای سه وعده غذایی اصلی و میان وعده ها برنامۀ زمان بندی شده داشته باشید. برنامه ریزی برای غذاخوردن باعث می شود بچه ها اشتهای بیشتری برای مصرف وعده های غذایی اصلی نشان دهند.

3. کودکتان می خواهد استقلال خود را نشان دهد. بسیاری از والدین می دانند که کلمه "نه"، یکی از کلمات مورد علاقه کودکان است. پس زدن ظرف غذا در زمان غذاخوردن، حس کنترل بر محیط اطراف را به او می دهد که یکی از مراحل طبیعی تکامل است.

چگونه می توان این شرایط را مدیریت کرد؟ وعده های غذایی را به زمان های جنگ تبدیل نکنید. مثلاً به کودکتان اصرار نکنید که باید حتماً نخودفرنگی های غذایش را بخورد. ذائقه او ممکن است در طول زندگی تغییر کرده باشد. شما می توانید به جای مجبورکردن کودک به غذاخوردن به او بگوئید که اگر غذایش را تا انتها بخورد، به او دسر خواهید داد؛ بنابراین، در این صورت به او اجازه تصمیم گیری می دهید. همچنین می توانید از مزایای غذاها برای او بگوئید؛ مثلاً به جای اینکه او را مجبور به خوردن بروکلی کنید، به او بگوئید که با خوردن آن می تواند یک فوتبالیست ماهر در بزرگسالی شود.

4. ممکن است کودک شما مبتلا به بیماری به خصوصی باشد. البته این وضعیت شایع نیست، ولی در شرایطی ممکن است لجبازی های کودک ناشی از بیماری های زمینه ای او باشد. اگر کودک شما در زمان صرف غذا مضطرب بوده و از آمدن بر سر سفره امتناع می کند، یک نشانۀ خطر است. در این شرایط احتمال آلرژی غذایی یا اختلال در تفسیر اطلاعات حسی مغز که اختلال پردازش حسی نامیده می شود، وجود دارد.

چگونه می توان این شرایط را مدیریت کرد؟ با یک متخصص کودکان مشورت کنید. توجه کنید که آیا کودکتان از مصرف غذاهای به خصوصی امتناع می کند؛ مثلاً با مصرف غذاهایی مانند چیپس یا بیسکوئیت ترد مشکل دارد و یا اغلب احساس خارش بدن یا ناراحتی گوارشی می کند.

عادات غذایی سالم ایجاد کنید. در کنار از بین بردن مقاومت کودکان در زمان غذاخوردن، علاوه بر توجه به موادغذایی، لازم است تا عادات غذایی سالم را در آن ها ایجاد کنید.

گزینه ها را پیشنهاد دهید. بشقاب های غذایی متفاوت و جدید بر روی میز غذا از ایجاد میدان جنگ در زمان غذاخوردن جلوگیری می کند. مثلاً اگر غذای اصلی شما پاستا است، نودل، گوشت، سالاد و نان هم در کنار آن قرار دهید. کودک شما ممکن است نودل و سس را انتخاب کند که همین نیز عالی است.

حواس او را پرت نکنید. بچه ها بازی کردن را بیشتر از غذاخوردن دوست دارند؛ بنابراین بهتر است همه وسایلی که ممکن است حواس او را از غذاخوردن پرت کند از او دور کرده و تلویزیون و تلفن را خاموش کنید.

از سندرم غذاهای آماده اجتناب کنید. اگر کودکتان غذایی که آماده کرده اید را نمی خورد، ممکن است به این فکر بیفتید که بهتر است برای جلوگیری از گرسنه ماندن او، برای او غذای آماده سفارش دهید، ولی این ممکن است به صورت یک عادت در آید؛ در عوض شما باید بدون پیشنهاد هیچ گزینه دیگری، غذای سفره را در اختیار او قرار دهید. اگر او از خوردن امتناع کرد، آنگاه تا وعده غذایی بعدی، با یک عدد میوه کمی از گرسنگی او بکاهید.

کودکان را وارد آشپزخانه کنید. به کودکان اجازه دهید تا در زمان آشپزی در کنار شما باشند. این موضوع باعث می شود به آن ها حس کنترل دست بدهد و در نتیجه دوست داشته باشند غذایی را که در پختنش مشارکت داشتند، بخورند. در هنگام خرید، کودکان می­­توانند در انتخاب میوه و سبزیجات به شما کمک کنند. در منزل نیز از او برای شستن سبزیجات کمک بگیرید. همچنین از او بخواهید تا در کنار برادر یا خواهر بزرگش یا سایر افراد خانواده در آماده کردن سفره و چیدن وسایل آن کمک کند.

مانند یک الگو عمل کنید. کودکان والدینشان را الگو قرار می دهند؛ بنابراین روشی که شما برای غذاخوردن انتخاب می کنید، می تواند به عنوان الگویی در ذهن کودکتان باقی بماند. غذاهای جدید را با هم امتحان کنید و برنامه ای تنظیم کنید که هر یک از اعضای خانواده به این غذاهای جدید امتیاز 1 تا 10 بدهند.

منبع

http://www.webmd.com/parenting/child-nutrition-16/picky-eater-kids