لطفا با ارسال پیشنهادات و انتقادات خود، ما را در بهبود و ارتقاء ابرسلامت یاری نمائید.

به بهترین پیشنهادات یک عدد ربع سکه جایزه داده خواهد شد.

مزایای قهوه برای سلامتی

مزایای قهوه برای سلامتی

چرا قهوه برای سلامتی مفید است؟

بخش زیادی از مزایای قهوه به موادمغذی موجود در دانه قهوه مربوط می ­شود و بخشی هم با جوشاندن، از قهوه آزاد می ­شود.

دو مادۀ اصلی مفید موجود در قهوه

فیتوکمیکال ها: آنتی اکسیدان های طبیعی موجود در موادغذایی گیاهی هستند که التهاب را کاهش داده و به رشد بهتر سلول ها کمک می ­کنند.

کافئین: میزان کافئین موجود در قهوه ای که می نوشید، به نوع دانه های قهوه و میزان جوشاندن آن بستگی دارد. حتی انواع بدون کافئین قهوه نیز حاوی مقدار کمی کافئین هستند.

کافئین، مغز شما را فعال نگه می ­دارد و آنتی اکسیدان های موجود در قهوه از بسیاری از بیماری های مزمن شایع مانند دیابت پیشگیری می­ کنند.

قهوه چه مزایایی برای سلامتی دارد؟

قهوه هوشیاری شما را افزایش داده و خستگی را رفع می کند.

قهوه برای این بیماری ها مفید است:

  • آلزایمر
  • دیابت
  • سرطان رحم
  • حملۀ قلبی
  • سرطان کبد
  • بیماری پارکینسون
  • سرطان پوست مانند ملانوم
  • سکتۀ مغزی

چه مقدار قهوه توصیه نمی ­­شود؟

مصرف بیشتر از 5 لیوان قهوه در روز توصیه نمی ­شود. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، این میزان قهوه حاوی 400 میلی گرم کافئین است. در دوران بارداری، مصرف بیشتر از این مقدار قهوه در روز توصیه نمی ­شود. نوشیدن مقدار زیاد قهوه خصوصاً در افراد مستعد یا مبتلا به فشارخون بالا، فشارخون را افزایش می­ دهد. نوشیدن مقدار زیاد قهوه همچنین ممکن است برای قلب شما خطرناک بوده و منجر به مراجعات اورژانسی شود. علاوه بر این، مصرف زیاد قهوه ممکن است معده درد یا احساس عصبانیت و تحریک پذیری را به دنبال داشته باشد. همچنین کسانی که زیاد قهوه می ­نوشند، میزان بیشتری از اختلالات خواب را گزارش می ­کنند.

ارتباط از دست رفتن بافت استخوان و شکستگی های استخوانی با مصرف زیاد قهوه اثبات شده است. همچنین مصرف مداوم میزان زیاد قهوه، کلسترول بد (LDL) خون را افزایش می ­دهد. در صورتی که به بیماری قلبی مبتلا بوده یا عصبی هستید، از داروهای دیورتیک استفاده می ­کنید یا باردار هستید، در مورد مقدار مصرف قهوه با پزشکتان مشورت کنید.

آیا روش درست کردن قهوه اهمیت دارد؟

برای درست کردن قهوه از صافی استفاده کنید. با استفاده از این روش می توانید اجزایی از قهوه که باعث افزایش کلسترول بد خون می­ شوند (cafestol وkahweol) را جدا کنید. این مواد آسیب رسان در بخش روغنی قهوه وجود دارد که با استفاده از صافی جدا خواهد شد.

میزان آنتی اکسیدان موجود در قهوه بدون کافئین و قهوه فوری کمتر است؛ با این حال بسیاری از مطالعات اثر این نوع از قهوه را هم بر کاهش بیماری های قلبی و دیابت نشان می ­دهند.

مطالعات نشان می ­دهند که اثر قهوه کامل بر سلامتی، بیشتر از قهوه فوری است؛ با این حال مصرف آن در افراد مبتلا به فشارخون یا اضطراب توصیه نمی ­شود. توجه داشته باشید که مصرف زیاد شکر و خامه همراه با قهوه با سلامتی شما منافات دارد و مصرف روزانۀ تنها چند اسپرسوی یخی می تواند وزن شما را تا نیم کیلو در هفته افزایش دهد.

اگر تا به حال قهوه نمی­ نوشیدم، باید مصرف آن را شروع کنم؟

هیچ شواهدی بر لزوم مصرف قهوه برای همه افراد به منظور برخورداری از سلامتی وجود ندارد. شما می­توانید با استفاده از تغییرات مناسب دیگر در سبک زندگیتان مانند ورزش کردن و کنار گذاشتن سیگار، سطح سلامتی تان را افزایش دهید. البته یک استثناء وجود دارد؛ برخی از افراد برای افزایش سوخت و ساز بدن خود دارو مصرف می­کنند، برای این افراد توصیه می­ شود به جای استفاده از دارو، قهوه مصرف کنند.

منبع

http://www.webmd.com/food-recipes/news/20150311/coffee-health-faq#1