لطفا با ارسال پیشنهادات و انتقادات خود، ما را در بهبود و ارتقاء ابرسلامت یاری نمائید.

به بهترین پیشنهادات یک عدد ربع سکه جایزه داده خواهد شد.

هر آنچه درباره علم خودکنترلی باید بدانیم (قسمت اول)

هر آنچه درباره علم خودکنترلی باید بدانیم (قسمت اول)

ما به لطف بزرگ بودن قشر پیشانی مغزمان از تمام موجودات جهان برتریم. به مدد این موهبتی که خداوند به ما بخشیده است، قادریم به هدف ­ها و آرزوهایمان برسیم.

به جای پاسخ به انگیزه های آنی، قادریم برنامه ریزی کنیم، راه حل های جایگزین دیگر را بررسی کنیم و از انجام کارهایی که بعداً باعث پشیمانی مان می شوند، اجتناب کنیم. این توانایی اعمال کنترل بر خود، انگیزه ها و واکنش های آنی، مهارت خودکنترلی نامیده می شود.

خودکنترلی برای غلبه بر وسواس ها، ترس ها، اعتیادها و هر نوع رفتار نامناسب دیگر یک مهارت حیاتی است. اگر این مهارت، عاقلانه و آگاهانه مورد استفاده قرار گیرد، به بهبود روابط و بالارفتن صبر و تحمل شما کمک می کند و یک ابزار مهم برای رسیدن به موفقیت و شادمانی است.

در علم روان شناسی بحث های معناداری درباره اینکه؛ آیا خودکنترلی یک منبع محدود کننده است یا نیرویی در جهت خود شکوفایی، وجود دارد. در مقاله حاضر، ابتدا مهارت خودکنترلی و موانع آن را معرفی می‌کنیم. در قسمت دوم، به معرفی مراحل رشد و تقویت این مهارت خواهیم پرداخت.

مهارت خودکنترلی چگونه به شما کمک می کند؟

به طورکلی مهارت خودکنترلی:

  • برای بررسی و کنترل رفتارهای مخرب، اعتیادآور و وسواسی مؤثر است.
  • حس تسلط بر زندگی را در شما به وجود می آورد.
  • به شما کمک می کند پاسخ های بیش از حد هیجانی خود را بررسی کرده و در آن ها تعادل به وجود آورید.
  • حس درماندگی و بیش از حد وابسته بودن به دیگران را از بین می برد.
  • به شناسایی و کنترل افکار منفی که رفتار را تحت تأثیر قرار می دهند، کمک می کند.
  • به تقویت اعتماد به نفس، عزت نفس، انرژی درونی، تسلط بر نفس و اراده کمک می کند.
  • شما را قادر می سازد با امید زندگی کنید.
  • و در نهایت شما را به یک انسان مسؤول و قابل اعتماد تبدیل می کند.

موانع خودکنترلی چه هستند؟

  • فقدان دانش و آگاهی از وجود مهارت خودکنترلی در خودتان.
  • واکنش های عاطفی شدید و کنترل نشده.
  • واکنش های تکانشی و بدون فکر به محرک های خارجی
  • فقدان برنامه ریزی، نظم و اراده.
  • عدم تمایل به تغییر و بهتر شدن.
  • توجه به خودکنترلی به عنوان یک فعالیت محدودکننده و ناخوشایند.
  • اعتقاد به اینکه خودکنترلی یک سرگرمی بی فایده است.
  • عدم اعتماد به توانایی های فردی خود.

ادامه دارد ...

با اقتباس از

http://www.successconsciousness.com/self_control.htm